Inrikes
måndag 22/6 13:41
Moderaterna ger upp transportmålet: inte möjligt utan dyrare drivmedel
- Sverige ska enligt riksdagsbeslut minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010.
- Nu konstaterar Moderaterna öppet att målet inte kommer att nås – och pekar på att det skulle kräva höjda bränslepriser som partiet säger nej till.
- Oppositionen kallar utspelet ett kvitto på ett självförvållat misslyckande.