Banrekord i alperna
Tove Alexandersson vann Marathon du Mont-Blanc i Chamonix och satte nytt banrekord med tiden 3.55.07, rapporterar SVT. Loppet är ett tufft bergsmaraton på 42 kilometer med drygt 2 540 höjdmeter, och svenskan var i en klass för sig: tvåan, norska Ida Amelie Robsahm, gick i mål på 4.18.28 – långt efter.
Så stark var prestationen att bara tio herrar var snabbare i den totala resultatlistan.
Stark comeback efter skada
Segern är extra anmärkningsvärd eftersom Alexandersson tidigare i juni tvingades tacka nej till EM i traillöpning på grund av en fotledsskada. Återkomsten lät alltså inte vänta på sig.
”Det var lite mer utmanande än vanligt”, sade hon enligt SVT – en kommentar till att hon den här gången fick pressa sig själv mer ensam, snarare än att som ofta jaga tillsammans med herrarna.
Tredje raka triumfen i år
Chamonix-segern var Alexanderssons tredje traillopp för säsongen 2026 – och hon har vunnit alla tre. Tidigare har hon tagit hem loppen vid Mont Ventoux (26 april) och Zegama (17 maj), där hon slog banrekordet med över åtta minuter.
Från orientering till bergen
Tove Alexandersson är sedan länge en av Sveriges mest framgångsrika idrottare, med en lång rad mästerskapsmedaljer i orientering i bagaget. På senare år har hon också etablerat sig i världstoppen inom trail- och bergslöpning, där hennes kombination av uthållighet och teknik gör henne svårslagen i den branta terrängen. Sommarens form lovar gott inför höstens stora utmaningar.



