Bred uppslutning bland facken
Frågan om kortare arbetstid har länge funnits i den fackliga debatten, men nu går allt fler förbund från önskemål till konkreta krav. Enligt en genomgång av Dagens Arena vill elva av tretton tillfrågade fackförbund se en sänkning av den ordinarie veckoarbetstiden. En stor del av dem siktar på 30 timmar eller färre i veckan – en tydlig minskning jämfört med dagens norm på 40 timmar.
LO: 35 timmar med bibehållen lön
LO, som samlar tretton förbund och drygt 1,5 miljoner medlemmar, har lagt fram en plan som utgår från en sänkning till 35 timmars arbetsvecka med bibehållen månadslön. I praktiken innebär det att timlönen höjs medan månadslönen ligger kvar. Som jämförelse arbetar anställda i Danmark och Norge redan omkring 37 timmar i veckan.
Förbund som Kommunal och IF Metall hör till dem som driver frågan, och Kommunal har sagt sig vara öppet för lagstiftning om förhandlingsvägen kör fast.
Hälsa och bemanning som drivkraft
Motiven handlar i hög grad om arbetsmiljö och att orka ett helt arbetsliv. Inom vården är bilden tydlig: Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro har pekat på att en stor andel av medlemmarna jobbar deltid för att de inte orkar heltid. Kortare arbetstid skulle, menar förbundet, kunna göra det möjligt för fler att arbeta mer – och underlätta bemanningen i välfärden på sikt.
Frågan beskrivs också som en rekryteringsfråga: ett mindre slitsamt arbetsliv kan göra yrken mer attraktiva för unga.
Arbetsgivarna säger nej
På arbetsgivarsidan är beskedet entydigt. Svenskt Näringsliv avvisar tanken på centrala förhandlingar om arbetstiden. Organisationens vice vd Mattias Dahl har slagit fast att det inte är aktuellt med sådana förhandlingar, och att löne- och arbetstidsfrågor måste hanteras samlat i de branschvisa avtalen – inte centralt mellan huvudorganisationerna.
Frågan väntas bli en av de tyngsta inför avtalsrörelsen 2027. Om facken lyckas ena sig kan arbetstiden bli en av de mest laddade stridsfrågorna på svensk arbetsmarknad på decennier.



