Comeback i Paris
Efter en händelserik vecka är Armand ”Mondo” Duplantis tillbaka på stavhoppsmattan. På söndagen tävlar världsrekordhållaren i Diamond League i Paris – hans första tävling sedan bröllopet på franska Rivieran, rapporterar SVT. Han gifte sig med sin Desiré, och beskriver dagarna som ”den bästa veckan i mitt liv”.
I Paris väntar dessutom hetta – temperaturen väntas krypa över 32 grader.
En ovanlig förlust att sudda ut
Comebacken sker med något så ovanligt som en förlust i bagaget. I Diamond League i Stockholm tidigare förlorade Duplantis för första gången på tre år, ett resultat som svider för en idrottare som vant sig vid att alltid stå överst.
Inför Paris är han uppriktig om vad som gäller. ”Jag kan inte förlora igen. Det skulle vara pinsamt”, säger han enligt SVT, och fortsätter: ”Det är helt okej att förlora en tävling, men att förlora två går inte.”
Pressen som drivkraft
Duplantis döljer inte att förväntningarna är höga – och han verkar trivas med det. ”Jag känner mig väldigt motiverad och det känns som om jag har något att bevisa”, säger han. På frågan om hur stor press han känner blir svaret kort: ”Mycket. Men det är också bra att ha press.”
Stjärnan, som tävlar för Sverige men är uppvuxen i USA, har gång på gång visat att han presterar som bäst när förväntningarna är som störst. Med bröllopshelgen avklarad och blicken på Paris är allt upplagt för ett svar på Stockholmsförlusten – i hettan, och under press.



