Två män sköts i en bil

Den 2 september 2025 hittades två män ihjälskjutna i en bil i stadsdelen Lunden i Göteborg. Enligt åklagaren hade männen, som båda kopplas till Norra Biskopsgården, lockats till platsen. Gärningsmannen ska ha satt sig i bilen och skjutit dem.

Brottet kom snabbt att kopplas till den långvariga gängkonflikten kring Norra Biskopsgården i Göteborg – ett av flera grova våldsdåd i området under de senaste åren.

Greps i Oslo

Dagen efter morden greps en 35-årig norsk man i Oslo, sedan norsk polis reagerat på ett fordon som passerat gränsen. Mannen var sedan tidigare känd av norsk polis. Han utlämnades därefter till Sverige och har suttit häktad inför rättegången.

Åtalet, som väcktes våren 2026, omfattade förutom två fall av mord även grovt vapenbrott och grovt olaga hot mot tjänsteman, sedan mannen enligt åklagaren hotat en polis i samband med gripandet.

Nödvärn eller beställningsmord?

Huvudförhandlingen hölls vid Göteborgs tingsrätt i juni. Mannen erkände att han befunnit sig i bilen och skjutit, men hävdade nödvärn. Åklagaren avfärdade den invändningen och beskrev i stället dådet som ett beställningsmord, där den åtalade agerat som inhyrd gärningsman i gängkonflikten.

Som bevisning åberopades bland annat dna och fingeravtryck samt en kartläggning av mannens rörelser kring tidpunkten för morden, enligt SVT Nyheter. Någon uppdragsgivare har inte pekats ut.

Fälld för morden

Göteborgs tingsrätt dömde den 35-årige mannen för dubbelmordet. Domen är ännu en i raden av rättsliga uppgörelser kopplade till det dödliga gängvåldet i Göteborg – en konflikt som under flera år krävt liv och bundit upp stora polisresurser. För de anhöriga innebär domen ett slags besked, men knappast ett slut på sorgen.