Vinterberedskap i fokus

Mitt i sommarvärmen riktar den svenska regeringen blicken mot den ukrainska vintern. Ett nytt stödpaket på omkring 1,5 miljarder kronor ska stärka Ukrainas förmåga att hålla el och värme i gång när kylan kommer och de ryska attackerna mot energiinfrastrukturen, enligt mönstret de senaste vintrarna, trappas upp.

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) betonar tidsaspekten.

– Tanken är att pengarna ska hinna fram till hösten när läget är mer kritiskt, säger han enligt Corren/TT.

Energin som måltavla

Sedan Rysslands fullskaliga invasion 2022 har ukrainska kraftverk, transformatorstationer och elnät blivit systematiska mål. När elen slås ut drabbas inte bara uppvärmning utan också vatten, transporter, sjukvård och annan grundläggande samhällsservice – mitt i vintern kan det bli livshotande.

Stödet ska gå till att bygga upp och skydda energiinfrastrukturen. Tidigare svenska energipaket har kanaliserats via internationella aktörer; det paket som regeringen presenterade i februari, på en miljard kronor, fördelades bland annat mellan en internationell energistödfond och FN:s utvecklingsprogram UNDP.

Sverige en av de större givarna

Sverige hör till de länder som bidragit mest till Ukraina i förhållande till sin storlek. Det civila stödet är omfattande, och Ukraina är i dag det enskilt största mottagarlandet i svensk biståndshistoria.

Det nya energipaketet är ett led i en bredare ambition: att inte bara hjälpa Ukraina att stå emot militärt, utan också att hålla samhället fungerande genom ännu en krigsvinter. Exakt hur pengarna fördelas mellan olika insatser och organisationer väntas framgå när regeringen presenterar detaljerna närmare.